Ha igaz, hogy a huszadik század végén információs forradalom zajlott le (ennek legalább négy faktora említendő: 1) a számítógépek és digitális technikák gyors elterjedése, 2) az internet megjelenése és gyors fejlődése, 3) a GMS telefontechnológia igen gyors elterjedése és mindezekkel összefüggésben 4) a kommunikáció gyorsaságának (széles sávú net) és a digitális adathordozók kapacitásának exponenciális növekedése), akkor az is igaz, hogy ez a forradalom új és új lendületet vesz a 21. században, és nem túlzás a társadalomtudományok területéről ismert permanens forradalom kifejezés használata az internetes és mobilos technikák területén. Mindenképpen forradalmasító erejű új hullámról beszélhetünk például az intelligensnek nevezett technológiai fejlesztések elterjedését érintve: okostelefon, okosóra, okostv, okosház...
Ami körülöttünk zajlik, az is káprázatos, de ennél is többet várhatunk a jövőtől. Húsz éven belül életünket alapvetően átalakítja majd a még gyorsabb üzemben zajló technológiai fejlődés, amelynek eredményei valószínűleg olyanok lesznek, amelyek ma még a nagy képzelőerővel rendelkező sci-fi író fejéből sem pattantak ki.
2036-ra valószínűleg az emberek nagy többsége már távmunkában dolgozik majd, ez a trend egyértelmű és valószínűleg már jóval előbb megvalósul. Ez viszont azt jelenti, hogy bár a lakosság nagy része a városokban él majd, kevesebben indulnak meg reggelente dolgozni, így az utakra, tömegközlekedési eszközökre jellemző zsúfoltság a múlttá lesz. Ez persze nem jelenti azt, hogy kevesebb autó lesz: éppen ellenkezőleg, várhatóan még a mostaninál is több jármű közlekedik majd. Igaz, ezek többsége elektromos autó lesz, ez a piac ugyanis robbanás előtt áll. Még nem lehet tudni pontosan mikor, de néhány éven belül az elektromos autók mennyisége, a hozzájuk tartozó infrastruktúra kiépítettsége eléri azt a kritikus pontot, amikor a dolgok egyik pillanatról a másikra felgyorsulnak, így 2036-ra óvatos becsléssel is, az lakossági gépjárművek harmada, de akár fele is elektromos hajtású lesz. Az, hogy a mainál nagyobb járműpark fennakadás nélkül közlekedhessen, óriási kihívásnak tűnik, de az „okos városok” addigra fejlett közlekedésirányító rendszerekkel rendelkeznek majd.
- hangzott el például egy szakmai konferencián.
Ezt a várható fejlődést azonban a kommunikációnak és a személyre szabott marketingnek is követnie kellene, ezen a téren azonban nagy az elmaradás, már kétségtelen, hogy a marketing már most is átalakulóban van. A jövő még "kecsegtetőbb": a mindenütt jelenlévő térfigyelő-rendszerek és a digitális lábnyomunk, vásárlási szokásaink elemzésével a vállalkozások sokkal közvetlenebbül szólítanak meg minket ajánlataikkal, bármerre járunk, a közelben lévő üzletek személyre szabott ajánlatot tesznek, a bevásárlóközpontok csomagokat állítanak össze számunkra és sms-ben értesítenek minket az átvétel lehetőségéről, a kedvenc éttermünk saját ínyenc-menünkkel vár majd. És ez nem fantazmagória: egy londoni bevásárlóközpontban az érkezőket a parkoló bejáratánál elhelyezett kamerák arcfelismerő szoftverekkel, vagy az autó rendszáma alapján azonosítják, mire beállnak a számukra kijelölt parkolóhelyre, okostelefonjukra már meg is érkezik a vásárlási szokásaik alapján összeállított akciós kuponcsomag a bevásárlóközpont üzleteibe. Eljön az idő, amikor elég elsétálni egy bolt előtt, már csipog is a telefon és marketing sms érkezik arról, hogy ha már éppen arra járunk, be is ugorhatunk, mert különleges ajánlatuk van számunkra.
Ha okostelefon felhasználók vagyunk és internetezünk a mobilunkról, akkor a Google és a Facebook, ha csak nem védekezünk ez ellen, már így is szinte mindent tud rólunk. Nem kétséges, hogy a személyre szóló mobilmarketing mindenütt megtalál, elér és megszólít.
A civilizációs fejlődés és a technikai forradalom kényelmesebbé teszi életünket. De zaklatottabbá is. Ki vagyunk szolgáltatva. De milyen forradalom lenne az, amely nem jár áldozatokkal.
google optimalizálás - facebook kommentek moderálása wordpress blogban - információs forradalom
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.